Haber \ Büşra GÜNDÜZ
İstiklal Marşımızın kabulünün 102. yıldönümü ve İstiklal Şairimiz Mehmet Akif Ersoy’u anma programı kapsamında İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından Raif Dinçkök Kültür Merkezi’nden bir tören yapıldı. Program saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başladı. Ardından günün anlam ve önemine ilişkin konuşmayı Fatih Sultan Mehmet Anadolu Lisesi Tarih Öğretmeni Ebru Ünal yaptı.
‘Bu şafaklarda yüzen al sancağın sönmemesi için çok çalışmak gerek’
Ünal konuşmasında şu ifadelere yer verdi: “İstiklal Marşı’nı anlamak için onun hangi şartlarda yazıldığını bilmemiz ve onu bu çerçevede değerlendirmemiz gerekir. İstiklal Savaşı’nın en buhranlı günleridir. İstanbul İngiliz işgali altındadır. Daha 1 ay önce Sevr imzalanmış durumda. Silahlarımızı istiyorlar, ordularını terhis edin, Sevr’i tanımayan Mustafa Kemal’i verin diyorlar. Bu arada İzmir gitmiş, Bursa düşmüş, Karadeniz’de Ermeni çeteleri, Akdeniz’de Fransız askerleri var. Düşman orduları bin yıllık Türk yurdunu Mondros ve Sevr’e dayanarak göstere göstere işgal ediyorlar. Anadolu’da ise Türk milleti küllerinden yeniden doğma çabasındadır. TBMM 5 aydır milli mücadeleyi tek merkezden yönetmektedir. İstiklâl Harbi’nin milli bir ruh içerisinde kazanılması imkânını sağlamak amacıyla mili bir marş yazılması için yarışma düzenlenir. Yarışmaya 724 şiir gönderilir. Bunlar titizlikle incelenir. 6 tanesi ayrılır. Ama hiçbiri beğenilmez; milli marş olacak değerde bulunmaz. Bu arada Çanakkale Savaşı dolayısıyla yazılan, akıllardan çıkmayan Çanakkale Şehitleri’ne adlı şiiriyle hafızalarda yerini alan ve Anadolu’nun değişik yerlerinde verdiği hutbeler, milli mücadelenin manevi hazırlayıcılarından olan Mehmet Akif’ten milli marşımızı yazması için büyük bir beklenti oluşmuş, ancak Akif ödül nedeniyle yarışmaya katılmamıştır. TBMM, Akif’in marşımızı yazması için yarışma şartlarını değiştirir ve Mehmet Akif’e şirini yazması için davet gönderir. Yabancı işgalleri yetmezmiş gibi iç isyanlarla da boğuşulduğu, Yunanlıların İnönü’de yenildiği ve Ankara hükümetinin çeşitli devletler tarafından tanındığı günlerde Akif eserini tamamlayarak meclise sunar. Seçilen 6 şiiri ve Akif’in şiirini ordu komutanlarına gönderilerek askerlere okunması sağlanır. Diğer 6 şiir askerlerimizde herhangi bir etki yaratmazken, Akif’in şiirini duyan Mehmetçiklerimizin maneviyatlarında hissedilir şekilde güçlenme meydana gelir. Henüz mili mücadele bitmemiştir. Mehmet Akif, Kurtuluş Savaşı’nın kazanılacağına olan inancını, Türk askerinin yürekliliğine olan güvenini, Türk ulusunun bağımsızlığa, yurduna bağlılığını her mısraya nakşetmiştir adeta. Mehmet Akif’in şiiri mecliste sık sık alkışlarla kesilerek defalarca okunur. Büyük bir çoğunlukla kabul edilir. Oturuma başkanlık eden Mustafa Kemal Paşa’nın en sevdiği kısmı ise, ‘Hakkıdır hür yaşamış bayrağımın hürriyet, Hakkıdır Hakka tapan milletimin istiklal’ olmuştur. ‘Milletimden asla unutmamasını istediğim mısralar işte bunlardır’ dedi, meclis kayıtlarına geçmiştir. Mehmet Akif hem fikir hem de faaliyet adamıydı. Hayatı tek düze bir hayat değildi. O bazen Baytar Mektebinde, bazen Zirai Bakanlığında, bazen Berlin’de ve Anadolu’nun köy, kasaba, il ve ilçelerinde halkı aydınlatırken görülür. Çünkü milletin hali ve vatanın kurtarılması, onun yüreğini yakan mili onur meselesidir, Akif deyince akla şiirleriyle eş zamanlı Akif’in ahlakı gelmektedir. İmparatorluk, meşrutiyet, milli mücadele ve Cumhuriyet dönemleri dahil hiçbir dönüm eğilip bükülmemiştir. Sevgili gençleri Akif’in dizelerindeki gibi, ‘ezelden beri hür yaşama’ azmi bizleri bu günlere getirdi. Bu şafaklarda yüzen al sancağın sönmemesi için ise çok çalışmak gerek, Akif’in ahlaka gibi her işi ahlakı sorumlulukla yapmak gerek. Türkiye toprakları üzerinde özgürce yaşamamızı sağlayan Büyük Önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk’e ve kahraman ordumuza; bize böylesine anlamlı bir marş hediye eden Mehmet Akif Ersoy’a ve İstiklal Marşı’nın bestesini yapan Osman Zeki Üngör’e teşekkür ediyor ve bu değerli büyüklerimizin hatıraları önünde saygıyla eğiliyoruz; ruhları şad olsun.”
Yarışmalarda dereceye girenlere ödül verildi
Açılış konuşmasının ardından liseler, ortaokullar ve ilkokullar arası İstiklal Marşı’nı Güzel Okuma Yarışmalarında dereceye giren öğrencilere ödül verildi. Öğrencilere ödülleri Vali Muammer Erol tarafından takdim edildi. Ödül töreninin ardından İstiklal Marşı’nın kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’u anma programı, Fatih Sultan Mehmet Anadolu Lisesi öğrencileri tarafından hazırlanan oratoryo ile son buldu.