<>.theiaStickySidebar:after {content: ""; display: table; clear: both;}
yalovahabercihabergazetegündemgüncelson dakikaenflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhpak parti
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak

Yalova’nın Bazı Temel Sorunları

17.02.2025 14:09
0
A+
A-

 

 

Yalova, Türkiye’nin en yoğun üçüncü ili. Kilometrekareye düşen kişi sayısı Türkiye genelinde 111. İstanbul, kilometrekareye düşen 2 bin 934 kişi ile nüfus yoğunluğu en yüksek olan ilimiz. İstanbul’u 623 kişi ile Kocaeli ve 390 kişi ile Yalova izledi. Nüfus yoğunluğu en az olan il ise kilometrekareye düşen 11 kişi ile Tunceli oldu.  Tunceli’yi, 19 kişi ile Ardahan ve 21 kişi ile Erzincan ve Gümüşhane izledi.

Bu artışta birinci derecede sanayinin, özellikle OSB’ler ve Tersanelerin etkili olduğunu sanıyorum. Yalova’daki sanayinin artış eğilimi devam ettiği için, nüfus yoğunluğu artışının da devam edeceğini söylemek mümkün. Birkaç yıl sonra Yalova’yı bu konuda 2. sırada görürsek hiç şaşırmayalım.

Nüfus yoğunluğu (ve tabii sanayi) arttıkça Yalova’da; hava kirliliği, deniz kirliği, su kıtlığı, trafik sorunu, otopark sorunu, asayiş sorunu ve benzeri sorunlar, tahammül edilemez seviyelere doğru tırmanacaktır…

*****

Bu yazıyı hazırlarken, Yalova’nın Hava Kalitesi, accuweather sitesinde KÖTÜ olarak nitelendiriliyordu. Bir tarafı deniz, diğer tarafı orman olan bir küçük şehrin hava kalitesi nasıl KÖTÜ olabilir, anlamakta zorlanıyorum. Site şu yorumu yazmış: Hava yüksek bir kirlilik düzeyine ulaştı. Hassas gruplar için sağlıksız bir durum. Nefes alma güçlüğü ve boğazda tahriş gibi belirtiler varsa dışarıda geçirdiğiniz süreyi azaltın. WHO (Dünya Sağlık Örgütü) tarafından belirlenen sınırı aşmış durumda.

Yalova’daki hava kirliliği sorununun en önemli nedeni sanayi kuruluşları. Diğer bir neden de araçların egzoz gazları. KÖTÜ değil de ORTA bile olsa, o bile kabul edilebilir değil, bence…

*****

Yalova’da devlete ait iki tane Huzurevi var. Sanıyorum iki tane de özel huzurevi var. Yalova’da ortalama yaş 36,3 ve 65 yaş ve üzeri nüfus toplam nüfusun %12,3’ünü oluşturuyor. Türkiye’nin ortanca yaşı 34,0 ve 65 yaş ve üzeri nüfus toplam nüfusun %10,2’sini oluşturuyor. Yani Yalova’da yaşlı nüfus ülke ortalamasının üzerinde. Çocuk sayısının gitgide azalmış olması ve mevcut çocukların pek çoğunun il dışında (hatta bir kısmının ülke dışında) yaşamayı tercih etmeleri ve de yaşlı ana-baba’ya ilginin çok düşük seviyelere inmiş olması, huzurevlerinin sayısının kat kat artırılmasını gerektirmekte. İnsanların bakacak kimseleri zaten yok ama, olsa bile aynı yaş grubunun son dönemlerini, hep beraber daha sosyal ve düzenli ortamlarda geçirmeleri, bence tercih edilmesi gereken bir durum. Umarım huzurevi sayısı, biran önce artmaya başlar…

*****

Yalova’da otopark sorunu da her geçen gün ağırlaşmakta. Belediye, inşaatların ruhsat aşamasında, otopark yeri gösteremeyen inşaat projelerinden büyük miktarda otopark parası almakta. Ancak otopark paraları ülkemizin hiçbir yerinde ve hiçbir zaman amacına uygun kullanılmamaktadır (istisnalar tabii ki vardır). Bu soruna mevcut yönetim el atabilirse, yani toplanan otopark paralarıyla otoparklar yaparsa, sonraki yıllarda sürekli hayırla hatırlanacaktır.

Sahilde belediyenin işlettiği otoparkın abonesiyim. Öğleden sonra aracımla çıkış yapmak istemiyorum çünkü döndüğümde yer bulmakta çok zorlanıyorum. Otoparka kapasitesinin çok üzerinde araç alınmakta, yollara ve yeşil alanlara bile park edilmiş olmasına rağmen, aynı anda 5-10 aracın otopark içinde yer bulmak için dönmeye başladığı ve boşalan yere birden fazla aracın hamle yaptığı görüntüler ortaya çıkmakta. Bunlar hoş görüntüler değil. Çözüm basit: Gün içinde otoparkın, yollar vs hariç tutularak belirlenmiş kapasitesine yaklaşıldığında, aboneler dışında giriş durdurulursa bu saçmalık yaşanmaz. Belediyenin 3-5 araç daha fazla girsin de, üç kuruş daha fazla kazanç doğsun diyeceğini düşünmüyorum, düşünmek istemiyorum. İl bazında üretilecek kalıcı çözümü, yani yeni otoparkları ise umutla bekliyorum…

*****

Yalova’nın suyunu temin eden Gökçe barajının çevresini korumak gitgide daha fazla önem taşımaya başladı. İki nedenden ötürü: Birincisi Yalova’nın su ihtiyacı, hem nüfusun hem de sanayi kuruluşlarının artmasıyla çok yüksek seviyelere tırmanmakta. İkincisi ise bu su havzasının etrafı çeşitli tesislerle sürekli artan bir tehdit altına girmekte. Su havzalarını koruyan yönetmelikler aslında yeterli ancak insanımızın kıvrak zekası, bu yönetmelikleri delmekte çok becerikli. Burada dik duruşlu yetkililere ihtiyaç doğuyor.

Zaten barajın bir ömrü var ve bu konu nedense uzun bir zamandır konuşulmaz oldu. Barajın ömrü hemen hemen doldu. Çözümün ne olacağı ise, diğer pekçok konuda olduğu gibi, bu konuda da maalesef oldukça belirsiz…

 

Yazarın Diğer Yazıları
Yorumlar

Δ

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.