YALOVA’NIN KURTULUŞU VE…
YENİ YALOVA’NIN KURULUŞU!
SETUR Marina…
Yat limanı ve içindeki tüm işletmelerin kiralamasını 2009’da yapmıştı…
Aradan 14 yıl geçti…
Kira sözleşmesi 25 yıllık olduğundan, yasal açıdan daha 11 yıl var; 2034’te sözleşme sona eriyor…
………………
HABERCİ olarak firmaların nereyi, hangi bedelle, ne kadar süre ile kiraladığı bizi hiç ilgilendirmez; ticari bir konudur, yasal mevzuatlar çerçevesinde isteyen istediği yeri; alır, satar, kiralar…
Ancak…
Yat limanının olduğu alan Yalova’mız açısından öyle bir lokasyona ve işlevselliğe sahip ki…
Konu sadece alan ile kiralayan arasında kalacak kadar basit bir konu değil…
Bu yüzden biraz açalım dilerseniz…
Yıl 1996-97…
Yalova il olmuş, Merhum Cevdet Aydın Doğruyol Partisi’nden şehrin ilk milletvekili seçilmiş…
Varlıklı bir iş adamı ve bir fark ortaya koymak istiyor; Yalova için ‘olmaz, yapılamaz’ denilen işlere imza atmak istiyor…
DYP o dönem hükümet ortağı…
Sayın vekil, Ankara’da masaya yumruğunu vurmuş; planlamaya alınan yanlış hatırlamıyorsam 3 ya da 4 yat limanı projesinden birini Yalova’ya kaydırmış…
Yalova’da müjdeli haberi kamuoyuyla paylaştık…
Müzmin muhalefetimiz eksik olmaz ya; koro halinde çıktılar ve “Yat limanının yeri yanlış” dediler…
İtiraf ediyorum; o gün muhalefete çok kızmış ve “Yahu, bu insanlar Yalova’nın gelişmesini istemiyorlar, her yatırıma da karşı çıkılır mı?” demiştik…
Yanılmışız; hata yapmışız…
Gerçekten de yer seçimi hatalıydı…
Doğru yer bugünkü mendirek bölgesi olmalıydı…
Yat limanı gibi bir proje; şehrin göbeğinde, pazaryeri-İDO iskelesi- minibüs ve otobüs duraklarının orta yerinde, trafik curcunasının içinde sıkışıp kalmamalıydı…
Neyse, olan oldu; yer kesinleşti…
Ancak…
Merhum Cevdet Aydın proje hayata geçmeden vefat etti, arkasından DYP hükümetten düştü, hatta 2002 sonrası parlamentoya bile giremedi…
AK Parti iktidar oldu ve partinin ilk vekili de Şükrü Önder’di…
HABERCİ olarak planlarda var olan ancak uygulamada yarım kalan yatırımı ısıtıp ısıtıp gündeme getirdik…
Yarım kalmış yatırım en sonunda, kapasitesi düşürülerek (yat sayısı yarı yarıya azalacak şekilde) yeniden hayat buldu ve 2009’da tamamlandı. Liman, 25 yıllığına Koç Ailesi’nin başında bulunduğu SETUR Marina’ya kiralandı; 2010’daki açılışta dönemin Başbakanı, bugünün Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan da açılışı yaptı; Merhum Mustafa Koç ve ilgili bakanlarla, bürokratlarla birlikte…
…………….
Yat limanının tarihçesini özetledik…
Şimdi sıra geldi; niçin bugün bunları bir kez daha gündeme getirdiğimiz konusuna…
Sadece küçük yatların girdiği, bir kısmının sezonluk ve yıllık konakladığı, bazılarının bakım-onarımının yapıldığı bu alanda hepinizin bildiği gibi birkaç restaurant, cafe ve giyim mağazası da var…
Yalova’daki yat limanı, ülkenin en küçük, en sınırlı kapasitedeki limanlarından biri…
Artık gelişen ve büyüyen, nüfusu artan, hedefleri olan bir Yalova’ya dar geliyor, küçük kalıyor; bugünkü yat limanı…
HABERCİ olarak diyoruz ki…
Bir taşla birkaç kuş vuralım…
Limanı ihtiyaç olan Balık Hali’ne (mezat) dönüştürelim; limandaki tüm işyerleri korunsun ve bu dönüşüm hiçbir ilave külfet, masraf getirmeden Yalova ekonomisine kazandırılsın…
Sonrasında…
Yeni bir yat limanı ihtiyacı doğacağı için, yıllar önce olması gereken doğru yerde, mendirek bölgesinde yeni bir proje geliştirelim; orta ve büyük boy teknelerin de girebileceği, hatta İstanbul’a gelen bazı Cruise gemilerin de uğrayabileceği, Marmara’nın ve ülkenin en geniş kapasiteli yat limanlarından birini ilimize kazandıralım…
Bunu yaparken gerekirse mevcut limanın kiracısı konumundaki SETUR Marina’ya teklif götürelim ve yeni yapılacak limanın işletmesi için öncelik ve ayrıcalık tanıyalım. Böyle bir teklif ile onlar da kalan 11 yıllık üst kullanım haklarından vazgeçsinler ve yatırımın önünü açsınlar…
Tüm bunlarla birlikte Yalova sahilini adam gibi planlayıp, yaya ve bisiklet yollarını kesintisiz şekilde tamamlayarak, kurulacak YADO (Yalova Deniz Otobüsleri) filosu ile iç hatlardaki deniz ulaşımını (Yalova-Koru-Çınarcık-Teşvikiye-Esenköy-Armutlu hatları) devreye sokalım. Yalova-Termal arasında teleferik sistemini, Yalova merkez ile batı bölgesi arasında belli noktalarda raylı sistemi hayata geçirelim. Belediye ve özel sektöre ait birtakım arazilerin (Yalova Belediyesi, GARDEN A.Ş. ve diğerleri) atıl kullanımını turizm yatırımları ile geliştirelim. Helikopter pistleri, sportif ve sosyal donatı alanları ile bölgeyi modernleştirelim…
……………….
Evet…
Bunlar daha güzel, daha modern, daha zengin, daha yaşanabilir bir Yalova üzerine, ‘GELECEĞİN YALOVA’SI’ üzerine HABERCİ olarak hayallerimizden sadece bir kısmı…
Hayal kurmadan olmaz…
Hayalleri gerçeğe dönüştürmek için ise; cesaret, kararlılık ve vizyon gerekir…
Allah vergisi bir doğaya, lokasyona sahip olan bu şehir bakalım üzerindeki ölü toprağından silkinip kurtulabilecek mi?
……………….
Bugün Yalova’mızın kurtuluşunun 102. yıldönümü…
Cumhuriyetimizin kuruluşunun da 100. yılındayız…
Koca bir asırda ancak bu noktaya gelebilmişiz…
Önemli olan yeni yüzyılda ülkemizi ve elbette Yalova’mızı nereye taşıyabileceğimiz; çıtayı nereye yükseltebileceğimiz…
Biz HABERCİ olarak güzel şehrimize bir hedef gösteriyoruz…
Siyasiler, yerel yönetimler, sivil dinamikler…
Atanmışlar, seçilmişler…
Bu anlattıklarımızdan ne alırlar ya da ne anlarlar; orasını bilemeyiz…
Yalova kamuoyu gelecekte nasıl bir Yalova görmek ister; onu da bilemeyiz…
Ancak…
Var olan belirsizlik içerisinde karalar bağlayıp oturacak; kör, sağır ve dilsizi oynayacak değiliz…
Biz HABERCİ’yiz; biraz farklı hatta biraz aykırıyız, bunun farkındayız…
Umuyor ve diliyoruz ki; Yalova için tek dertlenen biz olmayız…