yalovahabercihabergazeteenflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
15,8671
EURO
16,9486
ALTIN
950,05
BIST
2.386,98
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Yalova
Açık
24°C
Yalova
24°C
Açık
Salı Açık
25°C
Çarşamba Açık
27°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
27°C
Cuma Parçalı Bulutlu
28°C
MyYalova

DEMİRYOLU NEDEN OLMASIN?

DEMİRYOLU NEDEN OLMASIN?
10.05.2022 17:15
0
A+
A-

 

  • Haber / M. Ali CANTÖRÜN

Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli hattı demiryolu çalışmaları sürerken, plan ve projeler hakkında Yalova Makine İhtisas OSB Yönetim Kurulu Başkanı Direnç Özdemir konuya ilişkin açıklama yapmış ve özetle şunları söylemişti: “Demiryolu hattı Gemlik’ten OSB’ye kadar gelir, oradan da tersaneler bölgesi ve İzmit Köseköy’e bağlanırsa lojistik köy nerede konumlanır? Haritaya bakılınca en uygun yerin Yalova Çiftlikköy olduğu çok net görülür. Gemlik’e kadar gelen demiryolu hattının Yalova’mıza da ulaşması noktasında yaptırdığımız fizibilite ve proje çalışmaları tamamlanmak üzere. Sonrasında olacakları izleyelim görelim.”

  • Demiryolu ilk kez gündeme gelmiyor..

Yalova bağlantılı demiryolu ilk olarak Osmangazi Köprüsü’nün yapımı aşamasında planlanmış ancak daha sonra birtakım gerekçeler ileri sürülerek proje iptal edilmişti.

  • Aşama aşama neler yaşanmıştı?            

Ulaştırma Bakanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından ihaleye çıkarılan İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi’nde yer alan ve İzmit Körfez Geçişi Köprüsü (Osmangazi) üzerinde olması öngörülen Raylı Sistem Hattı, ihale ilanından sonra yapılan zeyilname ile kaldırıldı. Oysa; İzmit Körfez Geçişi ve Gebze-İzmir otoyolu projesinde ihaleye çıkılma aşamasında, Ulaştırma Bakanlığı’ndan üst düzey bir yetkilinin, “Bu model ilk kez uygulanacak, köprüden arabaların yanı sıra demiryolu da geçecek” şeklindeki ifadesi basına da yansımıştı.

  • 14 yıl önce yapılan açıklamalar hala arşivlerde..

Dönemin TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Körfez Köprüsü hakkında Sabah Gazetesi’ne (28.05.2008) verdiği demeçte, İzmit Körfez Geçişi ve Gebze-İzmir otoyol projesi için yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkıldığını, bundan sonra köprülere raylı sistemler de yapılacağını, körfez geçişinde tek katlı köprü modelinin benimsendiğini ve her iki tarafında karayolu, ortasında demiryolu olarak dizayn edildiğini, hızlı trenin köprüye gelince biraz yavaşlayacağını buradan yavaş gideceğini ifade etmişti.

Yine aynı tarihte Yeni Şafak Gazetesi’ne açıklamada bulunan bir bakanlık yetkilisi de tek katlı inşa edilmesi durumunda köprünün iki yanından karayolu araçlarının, ortasından ise iki hat olarak demiryolunun geçeceğini, ihaleye çıkılan İzmit Körfez Geçişi ve Gebze-İzmir Otoyolu projesinde bu modelin ilk kez uygulanacağını, köprüde hem karayolu hem de demiryolu geçişi olması sebebiyle bu sistemin ayrı ayrı iki köprüden çok daha ucuz olacağını söylemişti.

  • Ne olduysa oldu, demiryolu hattı bir zeyilname ile kaldırıldı..

İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi kapsamında yapılacak olan İzmit Körfez Köprüsü üzerindeki demiryolu hattı, bir zeyilname ile kaldırıldı.

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi Başkanı Necati Şahin, Körfez Köprüsü üzerinden hat geçmesi ve geçmemesi durumunda yaşanacakları bir basın açıklaması ile kamuoyuna duyurmuştu. İşte Şahin’in o günlerde yaptığı açıklamadan satır başları: “İzmit Körfez Köprüsü (Osmangazı) üzerine demiryolu hattı yapılmaması durumunda; İstanbul-İzmir hızlı tren hattının yapılması imkânsız hale gelecek, Körfez Köprüsü üzerinden bağlanmaması durumunda Sakarya-Bilecik üzerinden bağlantı sağlamak gerekecek, bu durumda da 450-500 kilometreyi bulacak olan İstanbul-Bursa demiryolu hattı fizibil olmaktan çok uzak kalacak. Ayrıca köprü üzerindeki raylı sistemin getireceği maliyet artışı, Türkiye’nin bundan dolayı elde edeceği gelecekteki ekonomik ve sosyal yararın önemi karşısında belirleyici olamayacak. Bunun bilincine varıp, demiryolunun yeniden Körfez Köprüsü’ne dahil edilmesi kaçınılmaz bir gerekliliktir.”

  • 14 yıl önce olmadı, bu defa ıskalamayalım..

14 yıl önce, Osmangazi Köprüsü’nün ihale ve yapım aşamasında yaşananları özetledik. 2008’in üzerinden 14 yıl geçti ve köprüde gerçekleşmeyen raylı sistem hattını bu defa Yalova Makine İhtisas OSB Yönetim Kurulu Başkanı Direnç Özdemir dillendirdi, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli hattı demiryolu çalışmalarının Yalova ile entegre olabileceğini kamuoyuna duyurdu. Özdemir, Gemlik’e kadar gelen demiryolu hattının Yalova’ya da ulaşması noktasında yaptırdıkları fizibilite ve proje çalışmalarının tamamlanmak üzere olduğunu kamuoyuna müjdeledi.

  • Vali, vekiller, YTSO ve STK’lar göreve..

Yalova’nın deniz ulaşımında yaşanan sıkıntılar Yalova Deniz Otobüsleri (YADO) kurulmadan çözülmeyecek. Zira; sadece Yalova yolcusunun ulaşım kolaylığı açısından değil, aynı zamanda İstanbul metropolünden Yalova’ya on binlerce, yüz binlerce insanın gelmesi ve şehir ekonomisinin, Yalova turizminin gelişmesi açısından da YADO, Yalova’nın geleceğinde önemli bir yatırım aracı.

Aynı şekilde sivil havacılığın yeniden ve güçlü bir şekilde gündeme gelmesinin önü tıkandı, zira Taşköprü’deki sanayi yatırımlarının alanları genişlerken mevcut askeri havaalanının işlevselliğini kaybetmesi yakın bir gelecekte havaalanının oradan taşınması anlamına geliyor ki bu durumda Yalova’nın sivil havacılık hayalleri tamamen yok olacak.

Şimdi Yalova’nın önünde bir fırsat var; DEMİRYOLLARI. Yalova Makine İhtisas OSB Yönetim Kurulu Başkanı Direnç Özdemir’in açıklamaları sonrası şehrin siyaseti, bürokrasisi, STK’ları bu alandaki gelişmeleri dikkatlice takip etmeli, bununla da yetinmeyip Yalova bağlantılı demiryolu projesine tam destek vermeli. Elimize geçen fırsatı kaçırmamalıyız; zira sanayinin, ekonominin gelişmesi aynı zamanda tarih, kültür ve doğa turizmindeki gelişimi de olumlu yönde tetikleyecektir.

 

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.