Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Yalova’ya son 22 yılda 101 milyar TL’lik yatırım yapıldığını açıkladı..
Haber / Zeynep TAŞTAN
Sammar Tersanesi tarafından inşa edilen Kurtarma 19 ve Kurtarma 20 römorkörleri Altınova tersaneler bölgesinde Ulaştırma ve Altyapı Balkanı Abdülkadir Uraloğlu’nun da katıldığı bir törenle denize indirildi. 5 ayda inşa edilen 25 metre boyunda, 13,5 knot hızında ve 77 ton çekme kapasitesine sahip römorkörlerin denize indirme ve hizmete alım törenine ayrıca Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Mustafa Bankaoğlu, Yalova Valisi Dr. Hülya Kaya, AK Parti Yalova Milletvekilleri Ahmet Büyükgümüş ve Meliha Akyol, AK Parti Yalova İl Başkanı Umut Güçlü, Sanmar Denizcilik Yönetim Kurulu Başkanı Ali Gürün ile çok sayıda davetli katıldı.
AKYOL TEŞEKKÜR ETTİ..
Törenin açılış konuşmasını yapan Sanmar Denizcilik Yönetim Kurulu Başkanı Ali Gürün geminin yapım aşaması ve teknik özellikleri hakkında katılımcılara bilgiler verdi. AK Parti Yalova Milletvekili Meliha Akyol ise, “2024 yılını böyle önemli eserlerle kapatmaktan mutluyuz. İnşallah 2025 yılında da yine güzel eserleri denizlerimizle buluşturmak üzere birlikte olacağız” dedi.
ÇEVRE YOLU İÇİN TEŞEKKÜR ETTİ..
AK Parti Yalova Milletvekili Ahmet Büyükgümüş ise, “Ülkemizdeki firmalarımız, daha fazla teknolojiyi yerlileştirerek, tüm dünyaya örnek çalışmaları daha da arttırarak, Türkiye’nin denizcilik alanındaki yüzünü daha da ak edecektir. Buradan gerçekleşecek ihracat ve sağlanan istihdamla ülke ekonomisine çok daha güçlü bir katkı sunmaya devam edeceğiz. Bir ülkenin kalkınması ve Yalova’nın gelişmesi için burada yaptığımız çalışmaların, ortaya koyduğumuz katma değerin, çok ama çok değerli olduğuna inanıyorum. Bu tören vesilesi ile sayın bakanımıza da teşekkürü bir borç biliyorum. Yalova Çevre Yolu ihalesini tamamladık. Bakanlığınız döneminde bu zor şartlarda projede gösterdiğiniz liderlikten dolayı şehrim ve şahsım adına size teşekkürü bir borç biliyorum. Bu proje yapılmayacak diyenlere rağmen bu önemli proje Yalova’mıza kazandırıldı” diye konuştu.
YALOVA’YA DEV YATIRIM..
Bakan Uraloğlu, yaptığı açıklamada, Yalova’ya yapılan yatırımları değerlendirdi. Bakan Uraloğlu, “Son 22 yılda Yalova’ya 101 milyar TL yatırım gerçekleştirdik” ifadelerini kullandı. Açıklamaya göre, Yalova’da 66 kilometre bölünmüş yol inşa edildi, 2 bin 94 kilometrelik fiber optik kablo döşendi. Ayrıca, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü projeleriyle Yalova’nın stratejik önemi daha da arttı. Devam eden projeler hakkında da bilgi veren Bakan Uraloğlu, Yalova-Çınarcık Armutlu Yolu, Soğucak ve Dürdane Heyelan Islahı, Çınarcık Heyelan Islahı, Bursa-Yalova Yolu BSK onarımının yapıldığını aktardı.
‘TÜRKİYE 11. SIRADA’..
Törende konuşan Ulaştırma Bakanı Uraloğlu, Türk denizciliğinin başarılarından bahsederek, “Mukaddime yazarı İbn-i Haldun ‘Coğrafya kaderdir’ der. Kadim Anadolu’yla birlikte bu toprakları çevreleyen denizlerimiz de bizim kaderimizdir. Denizlerimiz mavi vatanımızdır. Ve bugün, Türkiye; bir deniz kaptanın oğlu olan cumhurbaşkanımız liderliğinde gerek coğrafyamızın gerek dünya deniz ticaretinin geleceğini inşa etmektedir. Denizcilikten de sorumlu Bakanlık olarak denizcilik alanında hayata geçirdiğimiz tüm proje ve çalışmalar Türkiye’nin, uluslararası denizcilik arenasındaki yerini ön sıralara taşıyarak gurur verici başarılara yelken açmıştır. Bugün denizcilikte öncü ülkeler arasında olan bir Türkiye’den bahsediyoruz. Deniz ticareti açısından baktığımızda, 1.000 Groston ve üzeri Türk sahipli ticaret filomuz dünya sıralamasında 11. sırada. 2025 hedefimiz, bu başarıyı daha da ileri taşıyarak Türkiye’yi dünya sıralamasında ilk 10 ülke arasına çıkarmak. Yine, limanlarımızda elleçlenen yük miktarı 2023 yılında 521 milyon tona ulaşarak son 22 yılda yaklaşık 2,5 kat arttı. Konteyner taşımacılığı ise aynı dönemde 4 kat artarak 12,6 milyon TEU’ya yükseldi. Ambarlı, Kocaeli, Mersin ve Tekirdağ limanlarımız dünyanın en fazla konteyner elleçlenen 100 limanı arasında yer aldı. Ayrıca, Bakanlığımızca akredite edilmiş 105 eğitim kurumumuzla uluslararası standartlarda eğitim veriyor, 1 milyonu aşan amatör denizcimiz ve 141 bin gemi insanımız ile küresel denizcilik sektöründe nitelikli insan kaynağını güçlendiriyoruz” dedi.
‘DENİZ GÜVENLİĞİ VE ÇEVRE KORUMA ÇABALARINA ÖNEMLİ KATKI SAĞLAYACAK’..
Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “38 ülke ile imzaladığımız ikili denizcilik anlaşması ile denizcilik alanında iş birliğini güçlendiriyoruz ve en son İspanya ile imzalanan denklik protokolü ile gemi insanlarımızın uluslararası pazarda daha geniş bir yer edinmesine imkan sağladık. Tüm bu başarılarla birlikte denizlerimizde seyir, can, mal ve çevre emniyetine de büyük önem veriyoruz. Çünkü biliyoruz ki, dünyanın en önemli boğazları olan İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nın kontrolünü elinde tutan ülkemiz, Akdeniz ve Karadeniz havzasındaki ülkelerin deniz ulaşımı ve uluslararası ticaret faaliyetleri açısından anahtar konumdadır. Türk Boğazları, Karadeniz ve Akdeniz ekonomik havzaları başta olmak üzere tüm dünya için önemli bir suyolu ve enerji geçiş koridorlarından biridir. Boğazlarımızda ne kadar yoğun bir gemi trafiği olduğunun daha iyi anlaşılması amacıyla bazı istatistikleri sizlerle paylaşmak istiyorum. 2024 yılı Kasım ayı sonuna kadar İstanbul Boğazı’ndan 38 bin 141, Çanakkale Boğazı’ndan ise 42 bin 280 gemi olmak üzere 80 bin 421 gemi hareketi gerçekleşti. Böylelikle boğazlarımızdan son 20 yıllık dönemde geçen gemi sayısı 1,9 milyonu buldu. 11 ayda bu gemilerle 329 milyon tonu petrol gibi tehlikeli yük olmak üzere 959 milyon ton yük taşındı. Yıl sonunda 1 milyar tonu aşacağız. Ayrıca belirtmek istiyorum ki son beş yıllık süreçte gemi boy gruplarında özellikle 250 metreden büyük gemilerin sayısında istikrarlı bir artış görüyoruz. Hatta daha geçen perşembe günü Karadeniz’e doğru seyir halindeyken İstanbul Boğazı Yeniköy önlerinde makine arıza yaşayan CORDELIA MOON isimli 274 metre boyundaki tanker büyük bir tehlike oluşturdu. Ama Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğümüze bağlı; kılavuz kaptanımız, KURTARMA-8 ve KURTARMA-10 Römorkörlerimiz olay yerine ivedilikle ulaşıp gemiye halat vererek tankeri emniyete aldı ve başarıyla Ahırkapı Demir Sahası’na demirletildi. İşte bu tür tehlike arz eden durumlara karşı Bakanlık olarak Türkiye’mizin denizlerinde seyir emniyetini, can, mal ve çevre güvenliğini artırmaya yönelik yatırımlarımızı tüm hızıyla sürdürüyoruz. Gemi trafik hizmetleri merkezlerimizi ve kıyı emniyeti genel müdürlüğümüzü geliştirecek ve güçlendirecek yatırımları daha da arttırıyoruz. Çünkü ülkemizin deniz ticaretindeki büyüme stratejisi, denizcilik sektöründe uluslararası arenada daha fazla söz sahibi olmayı hedefliyor. Sadece ticari anlamda büyümeyi değil, aynı zamanda denizlerimizin güvenliğini, seyir emniyetini ve çevre koruma standartlarını da en üst seviyede tutmayı amaçlıyor. Bu kapsamda Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğümüz, görev ve sorumluluklarını en üst düzeyde yerine getirmek için sürekli olarak gelişen teknolojiye ayak uydurmakta ve filosunu güçlendirmektedir. İstanbul Boğazı’ndan geçiş yapan 38 bin 141 geminin yüzde 61,3’üne, Çanakkale Boğazı’nda ise geçiş yapan 42 bin 280 geminin % 51,5’ine yani toplamda 45 bin 176 gemiye Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğümüz tarafından kılavuzluk hizmeti verildi. Yine, 2024 yılının ilk 11 ayında 225 can kurtarma operasyonu ile 934 kişi kurtarıldı. Aynı dönemde, 25 gemi kurtarma operasyonunu da başarı ile icra ettik. Bu nedenle Kıyı Emniyetleri Genel Müdürlüğümüz filosunun yeni gemilerle her daim genç ve geniş tutulması çok önemli. Bunu teminen Türk tersanelerinde inşa edilmek üzere 4 adet acil müdahale römorkörü ve 6 adet kılavuzluk hizmet botunun ihalesini bu yıl içinde yapmıştık. Bu kapsamda yer alan 2 adet römorkörümüzü, bugün hizmete almaktayız. Böylece filomuzdaki gemi sayısını 102 ‘ye çıkardık. Kalan 2 adet römorkör ve 6 adet botumuzu ise 2025 yılında hizmete alacağız. Tüm bunların yanında 2 adet acil müdahale römorkörü, 6 adet kılavuzluk hizmet botu ile 16 adet çok maksatlı hızlı tahlisiye botumuzun ihalesini de inşallah 2025 yılında yapacağız. Acil müdahale ve kurtarma operasyon kabiliyetlerinin artırılmasında etkin bir rol oynayacak olan bu yeni inşa edilen römorkörlerimiz de Genel Müdürlüğümüzün deniz güvenliği ve çevre koruma çabalarına önemli katkı sağlayacaktır.”
‘PRUVALARI NETA, RÜZGARLARI KOLAYINA OLSUN’..
“Kurtarma 19 ve Kurtarma 20’nin katılımları ile daha da güçlenen filomuz, ülkemizin denizcilik alanındaki kararlılığını ve gücünü bir kez daha göstermektedir” diyen Bakan Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu römorkörler, yerli inşa ve modern teknolojiyle donatılmıştır. Denizlerimizin tüm zorlu koşullarda bile çevresel hassasiyet ile insan hayatı için özverili bir şekilde görevlerini sürdüren uzman ve deneyimli personelimiz ile birlikte her türlü acil duruma 7/24 hazır bir şekilde hizmet vereceklerdir. Hayırlı uğurlu olsun. Son 22 yılda Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğümüze 400 milyon dolar yatırım gerçekleştirdik. Bu yatırımın deniz araçlarına yapılan kesimi 297 milyon dolar. Bu yapılan yatırımlara karşılılık ise sadece römorkörlerle 2024 yılında yaklaşık 135 milyon dolar gelir elde etmiş olacağız. Yerli römorkörlerimizin yanı sıra yerli elektronik fener, şamandıra, sinyalizasyon sistemleri ve radarlarımızla, hem daha güvenli bir deniz trafiği sağlıyor, hem de filomuzu ve teknolojimizi millileştiriyoruz. Gemi trafiğinden kaynaklı risklerin minimize eden akıntı ölçüm sistemimiz, TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi’yle birlikte 2017 yılında İstanbul Boğazı’nda kuruldu. Şimdi aynı sistemi Çanakkale Boğazı’nda da devreye alma aşamasına geldik. Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Sistemimizi ve radar ve elektro optik sistemlerimizi 2022 yılında yeniledik. Ayrıca bugün kullanmakta olduğumuz gemi trafik sistem radarlarının 8 adedini de ASELSAN tarafından geliştirilen radarlarla 3 yıl içerisinde millîleştireceğiz. Yine, kıyılarımızda deniz güvenliğini arttırmak adına Ülkemizin dört bir yanında denizcilerimize yol gösterip ışık tutan 42’si tarihî olmak üzere 488 deniz fenerimizi bir program dâhilinde restore ediyoruz. Geçen yılda yine bu zamanlarda SANMAR Tersanesi’nde bir araya gelerek acil müdahale römorkörlerimiz Kurtarma 17 ve Kurtarma 18’i filomuza katmıştık. Denizciliğimizin ve gemi inşa sektörümüzün çok daha iyi konumlara gelmesi için hem ulusal hem de uluslararası arenada hep birlikte çalışıyor, çaba gösteriyoruz. Dünya pazarında rekabet üstünlüğüne ulaşmanın yolu teknoloji, ar-ge ve inovasyondaki üstünlükten geçiyor. Hamdolsun ülkemiz tersaneleri, rekabetçi modern tasarımlar ve trend gemilerle ön planda olmayı başarmıştır. Sektörümüzün projelere inovatif yaklaşımı, çevreci ve alternatif enerji kaynaklarını kullanabilen projeler konusunda yaptığı atılımları ülkemize olan ilgiyi artırmaktadır. Özellikle ülkemizde, ulusal ve uluslararası pazarlar için inşa edilen römorkörler dış pazarlarda ilgiyle takip edilmektedir. Gemi sanayimizin inovatif, çevreci ve alternatif enerji kullanma yeteneği ile rekabet gücü gün geçtikçe artmakta, ihracat kapasitesi ile de ülke ekonomisine büyük katkı sağlamaktadır. Bu yenilikçi ve başarılı yaklaşımlarından dolayı hem SANMAR Tersanesi’nin hem de diğer tersanelerimizin tüm yönetici ve çalışanlarını tebrik ediyor, teslim aldığımız römorkörlerin yapımında emeği geçen mühendis arkadaşlarıma, işçi kardeşlerime ve emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Yeni römorkörlerimizin filomuza hayırlı olmasını diliyorum. Pruvaları neta, rüzgârları kolayına olsun.”