İl Milli Eğitim Müdürü Dr. Abdülaziz Yeniyol, HABERCİ’nin sorularını yanıtlayarak, İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün pandemi sürecinde nasıl bir yol izlediğini anlattı.
Dr. Yeniyol, Bakanlık, Yalova Valiliği ve hayırseverlerin desteği ile toplam 703 tabletin öğrencilere ulaştırıldığını söyledi.
Özel Röportaj\ Büşra GÜNDÜZ
HABERCİ: Yalova İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nde pandemi süreci nasıl geçti?
Dr. Abdülaziz Yeniyol: Pandemi süreci, örgün eğitimden yaygın eğitime, okul öncesi eğitimden yükseköğretime, mesleki ve teknik eğitim kurumlarından üniversitelere değin tüm dünyadaki öğrenciler ve öğretmenler üzerinde evrensel bir etkiye sahip olan tarihteki en büyük eğitim kesintisine sebep oldu. Bu süreçte eğitim camiamız maske, mesafe ve temizlik konularında uyum ve duyarlılıkla yol aldı. Sağlık güvenliği konusunda görüyoruz ki Yalova’da dikkate değer bir duyarlılık geliştiğini söyleyebiliriz. Ayrıca öğrenciler ve öğretmenler için verimli geçmesi adına etkin çalışmalar yürüttük. Alanında uzman isimlerin verdiği tamamlayıcı eğitim programlarının yanında, farklı alanlarda düzenlenen yarışmalarla, oyunlu etkinliklerle, uzaktan da olsa öğrencilerimizle birlikte olabilmeyi başardık. Millî bayramlarımızın coşkusunu, yine evlerimizden yaptığımız etkinliklerle birlikte yaşadık. Eğitimin uzaktan da yürütülebileceğini hep birlikte deneyimlemekle birlikte, öğrencilerimizin şen sesleriyle hayat bulan okullarımızda bir araya gelmenin özlemini de yaşadık. Uzaktan eğitimden yararlanamayan öğrencilerimize EBA destek noktaları, özel eğitim gereksinimli öğrencilerimiz için hassasiyetle destek gösterdik. Salgın hastalık sürecinde eğitime ara verilmesi ile oluşabilecek öğrenme kayıpları ve öğrencilerimizin akademik motivasyonları bundan olumsuz etkilenmedi. İşte biz bunu Yalova eğitim camiası ile en aza indirgedik. Okullarımızda öğrencilerin öğrenme kayıpları ile ilgili gözlem, ölçme ve değerlendirme yaparak gerekli eğitim desteklerini sağladık. Öğrencilerin akademik motivasyonları ve eğitimin yeni haline uyum konusunda da Yalova ili olarak yerel rehberlik hedeflerimizi bu doğrultuda belirledik. Biliyoruz ki, öğrencilerimizin bağışıklık sisteminin dayanıklı olması kadar akademik dayanıklılığı ve psikolojik sağlamlığı da önemlidir. Bu yöndeki çalışmalarımız devam ediyor. Yüz yüze eğitimin devam ettiği bu süreçte okullarımız, eğitim yöneticilerimiz, öğretmenlerimiz, rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlarımız bu konuda veli ve öğrencilerimiz ile etkili bir destek ve işbirliği içindeler. Bizler tüm eğitim camiamızdan, velilerimizden ve öğrencilerimizden bireysel olarak da gerekli tedbirleri eksiksiz almaya devam etmelerini rica ediyoruz. Biliyoruz ki ancak birlikte hareket edersek salgın sürecini sağlıkla atlatabiliriz. Dileğim bu sürecin bizlere vermiş olduğu dersleri içselleştirmiş olalım. Aldığımız derslerin, bizleri doğa ile uyum içinde ve daha yaşanabilir bir dünyaya sağlıkla ve huzurla kavuşturmasını yürekten temenni ediyorum.
HABERCİ: Pandemi sürecinde öğrencilere internet, tablet gibi bilişim malzeme desteğinde bulunuldu mu?
Dr. Abdülaziz Yeniyol: Salgın sürecinde internet ve tablet/bilgisayar ihtiyacı olan öğrencileri tespit edebilmek amacıyla ilçe milli eğitim ve okul müdürlükleri ile çalışmalar başlattık. Bunun yanında Bakanlığımızın da belirlediği kriterler çerçevesinde ihtiyaç sahibi öğrencilerimizi belirledik. Bu çerçevede Bakanlığımız 291, Yalova Valiliği’mizin ve hayırseverlerin destekleri ile de İl Millî Eğitim Müdürlüğümüz 412 öğrenci olmak üzere toplam 703 ihtiyaç sahibi yavrumuza tablet desteğinde bulunduk. Ayrıca okul müdürlüklerimiz de gerek okul aile birlikleri gerekse hayırsever veli destekleri ile mahallinde ihtiyaç sahibi öğrencilere internet, tablet ve bilişim malzemesi desteği verildi.
HABERCİ: Geçtiğimiz yıllarda eğitim kalitesi olarak Yalova, diğer illere kıyasla ilk sıralarda yer alıyordu. Bu başarı hala devam ediyor mu?
Dr. Abdülaziz Yeniyol: Eğitimle ilgili çalışmalarda ülke geneline baktığımızda, Yalova’nın üst sıralarda olduğunu görüyoruz. Milli Eğitim olarak bizler Yalova’nın ve Türkiye’nin geleceğini inşa etmenin bilinci ve sorumluluğu içindeyiz. Biliyoruz ki başarı, bütün paydaşlarla bir araya gelindiğinde ve ortak hareket edildiğinde ortaya çıkıyor. Yalova, diğer illere göre çok iyi bir noktada. Ama bu yeterli mi tabiî ki değil. Bizim bu başarıyı daha da ileriye taşımamız gerekiyor. Bunun için de ortak fikirler ve öneriler bizim için son derece önemlidir. Yalova’dan geleceğe umutla bakıyoruz. Öğretmenlerimize ve öğrencilerimize sonsuz güveniyoruz. Sadece akademik alanda değil, sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal alanda da öğrencilerimizin başarıları bizi çok ilgilendiriyor. Birçok alanda gelen başarı bizim eğitimdeki başarı bayrağımızı dalgalandırıyor. Varımız, yoğumuz, her şeyimiz olan değerli öğretmen ve öğrencilerimizin, ileride Yalova’mızı, ülkemizi, başarıyla temsil edeceğine olan inancım tamdır. Yalova eğitim başarısı açısından Türkiye’de ilk 10 başarılı il içerisinde bulunmakta olduğunu da belirtmek isterim.
HABERCİ: Yalova’nın eğitim başarısındaki en temel kriter nedir?
Dr. Abdülaziz Yeniyol: Eğitimde başarı kavramıyla genellikle okulda okutulan derslerde geliştirilen ve öğretmenlerce takdir edilen notlarla, test puanlarıyla ya da her ikisiyle birlikte belirlenen beceriler veya kazanılan bilgilerin ifadesi olan “akademik başarı” kastedilmektedir. Birçok araştırmada görüyoruz ki, akademik başarıyı etkileyen öğrenci kaynaklı faktörler, benlik saygısı, özyeterlik, motivasyon ve ders çalışma alışkanlığı olarak bulunmuştur. Türkiye bağlamında ulaşılan bu veriler akademik başarının arttırılmasında aslında her beş faktöründe önemli olduğunu göstermektedir. Soran, sorgulayan, geleceğe dair iddiaları olan bir nesil yetiştirmekte gereken başarıyı gösteremediğimizde ortaya geçici hevesler peşinde koşan, maalesef bir nesil çıkıyor. Burada ünlü bir bilim adamının notunu paylaşmak istiyorum: “Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı, ağaca tırmanma yeteneğine göre yargılarsanız, tüm hayatını aptal olduğuna inanarak geçirir.”/ “Eğitim gerçeklerin öğretilmesi değildir; düşünmek için aklın eğitilmesidir.”/”Eğitimin bütün amacı, aynaları pencereye dönüştürmektir” diyor. Eğitimde başarının en önemli etkenlerinden biri de sevgidir diye düşünüyorum. Zira eğitim sevgi ile başlar. Eğitim; öğretmen, öğrenci ve veli olarak sayacağımız üç saç ayağı üzerine oturtulması gereken bir uzun soluklu faaliyet sürecidir. Yalova, gerek coğrafi konum, gerek sosyo- ekonomik yapısı itibariyle diğer illerimize göre daha iyi konumda olan bir kent. Velilerimizin eğitime olan duyarlılığı, öğrencilerin hedeflerine ulaşmasında önemli bir yer tutmaktadır. Yalova’nın eğitim göçü alan bir şehir olması da milli eğitim camiası olarak sorunluluğumuzun ne kadar önemli olduğunun farkındalığını oluşturmaktadır. Yalova’da görev yapan öğretmenlerimiz belli bir birikim olan tecrübeli arkadaşlar olmakla birlikte, hiçbir branşta öğretmen açığımız bulunmaması da eğitimdeki başarımızı katlamaktadır.
HABERCİ: Yalova İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün ‘Erişilebilirlik’ adına yaptığı çalışmalar var mı? Fiziksel ve zihinsel engelli öğrenciler için nasıl bir eğitim modelini benimsiyor?
Dr. Abdülaziz Yeniyol: Yalova İl Milli Eğitim Müdürlüğü olarak Erişilebilirlik adına birçok çalışma yaptık. Bu noktada şunları sayabiliriz: “e-sınav merkezine ulaşımın kolaylaşması için engelli asansör sistemini kurduk. Rehberlik Araştırma Merkezimizde fizyoterapist hizmet vermeye başladı. Ayrıca Rehberlik Araştırma Merkezimiz ile yapılan işbirliğiyle pandemi sürecinde özel eğitim öğrencisi bulunan velilerimize yönelik psiko destek çalışmaları yapıldı. Özel eğitim okul ve kurumlarından mezun olmuş öğrencilerimize yönelik açılan sosyal yaşamı destekleyici kurslar açıldı. Pandemi sürecinde uzaktan eğitim döneminde aileler ve öğrenciler için uzaktan video konferans yoluyla eğitimler verildi. Özel eğitim öğrencilerimize yönelik yaz okulu açıldı. Mezun olan özel eğitim öğrencilerimize yönelik mesleki kurslar açıldı. Bunların yanında fiziksel ve zihinsel engelli öğrencilerimiz için bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlanıyor, bütünleştirilmiş eğitim modeli uygulanıyor. Bu noktada Bütünleştirici Eğitim Modeli’nden bahsetmek istiyorum. Bütünleştirici Eğitim Modeli, özel eğitim gereksinimi duyan öğrenciler ile normal gelişim gösteren akranların aynı eğitim ortamlarından aynı şartlarda eşit derecede yararlanmasını esas alan bir modeldir. Bu modeli Yalova’daki tüm okul ve kurumlarımızda uygulama hedefimiz var. Okul ve kurum müdürlüklerimiz ile yapılan çalışmalar neticesinde engelli bireylerin kabullerini kolaylaştırarak, onların hayatlarına kalite katma hedefimizdir.