- Dünya Savaşından sonra Versailles Barış Anlaşması ile Alman Ordusuna ciddi sınırlamalar getirildiği için subaylar Wargaming‘e yönelmiştir. Hitler, operasyonel ve taktiksel Wargaming’e izin verirken stratejik wargaming’e stratejik kararları kendi almak istediği için izin vermemiştir. Bunların sonucunda Naziler 2. Dünya Savaşında operasyonel ve taktiksel pek çok başarı kazanırken stratejik alanda pek çok hata yapmışlardır. Sovyetler Birliği ise 2. Dünya savaşından sonra ordularında Wargaming’in ağırlığını iyice arttırmıştır.
Profesyonel wargaming oyunlarının pek çoğu kamuoyuna açık olmadığı için wargaming oyunlarının gerçekten profesyonel olanlarını bulmak kolay olmayabilir. Ayrıca bazı askeri kültürlerde elitizm de ciddi şekilde mevcuttur. Ancak ciddi bir wargaming oyuncusu topluluğunun varlığının bir ülke için önemli yararları olduğu kanısındayım.
Hem askeri, hem de business anlamında geniş bir Wargaming oyuncu kitlesinin varlığı özellikle uzun süren ve yıkıcı bir savaş durumunda hali hazırda ihtiyaç görebilecek geniş bir yedek kadro oluşturması açısından çok değerli bir yatırım demektir. Wargaming oyunlarını öğrenmemin üzerinden o kadar da uzun süre geçmedi. Fakat bence hem çok zevkli, hem de çok değerli bir uğraş. Ülkemizde askeriye dışında zaten pek yok. Ama yurtdışında bu oyunların ciddi bir hayran kitlesi var. Bir ülkenin özellikle barış dönemlerinde maliyetler nedeniyle seferberlik dönemi çapında bir orduya sahip olması çok da mümkün değildir. Özellikle profesyonel Wargaming, aynı zamanda hobi olduğu için ülkeye çok da yük olmadan seferberlik hali durumunun yedek kadrolarını hazır halde tutar.
Bir süredir profesyonel sporcuların askeri amaçlarla kullanılmasına dair düşünceler geliştiriyorum. Ama mevcut bilgisayar oyunlarının çoğu eğlence faktörünün arttırılması amacıyla gerçeklikten uzaklaştırılıyor. Fakat hali hazırda ordular için geliştirilmiş ve orduların eğitimde kullandığı gerçeklere çok yakın oyunlar da var. Eğer bu tarz oyunların sayısı arttırılabildikçe arttırılır ve propagandası da ciddi şekilde yapılırsa o zaman seferberlik halindeki yedek kadroları fazla maliyet olmadan eğitmiş olursunuz. Zaten bilgisayar oyunlarının sayısız takipçisi var. Pek çok insan hobi olarak bilgisayar oyunu oynamaktan zevk alıyor. Neden bu fırsatı değerlendirmeyelim?
11 Eylül’den sonra Amerikan Ordusu askere alımları arttırmak amacıyla America’s Army adlı bir oyun yaptı. Gerçekten de America’s Army özellikle reklam anlamında bir başarıydı. Bunun dışında bir Wargaming oyunu olan Kriegsspiel de Prusya Ordusu subaylarını eğitmek için üretilmişti ancak kendisini bir hobi olarak oynayan bir kitle de oluştu. Ama günümüzde hem bilgisayar, hem de kutu oyunu olarak gerçek eğitim rolünü üstlenebilecek oyunlar çok az ve olanlar da çoğunlukla dünya ordularının envanterinde eğitim amaçlı kullanılıyor.
Hitler’e yenilmekte olduğu zaman gerilla taktikleri önermişlerdi ama o bunu reddetti. Saddam‘a da 2003’te önerdiler ve o da reddetti. Ama dünyanın en güçlü silahlı kuvvetlerine sahip olduğu düşünülen ABD, Vietnam Savaşından bu yana mücadele ettiği her gerilla grubu tarafından yenilgiye uğratılmıştır. Fransa Cezayir’de, Sovyetler ise Afganistan’da mağlup edilmiştir. Zaten Amerikan anayasasının 2. maddesi, devlet mefhumunun yanlış birilerinin eline geçmesi durumunda halk savaşı öngörmüştür. Bir halk savaşında hazırda duran nitelikli kadrolar çok yararlı olacaktır.
Wargaming ile eğitilecek kimselerin hem kutu oyunu, hem de bilgisayar oyunu anlamında olabildiğince çok farklı versiyonlara ihtiyacı vardır. Çünkü bir versiyon bazı şeyleri çok öne çıkarırken bazı şeyleri gözardı etmiş olabilir. Farklı versiyonlar kullanıldığında ise, hiçbir öneme haiz konu dışarıda kalmamış olacaktır. Taktiksel, operasyonel, stratejik… Hepsi çok önemlidir. Gerek ünite çapında, gerekse de cephe anlamında birçok wargaming oyunu mevcuttur.
Ülkemiz bu anlattığım konsepte çok sıcak bakmamaktadır. Sonuçta Kurtuluş Savaşında bile partizanlar değil düzenli ordu kullanıldı. Ayrıca ülkemizin subay ve devlet gelenekleri büyük oranda elitisttir. Ama 60’larda Talat Aydemir gibi subaylar ortaya çıkınca bir nevi yedek ordu sayılabilecek farklı kurumlar ve örgütler kurulmuştur. Yani aslında o kadar da yabancı değiliz bu konsepte.
Hem askeri, hem de business anlamındaki wargaming oyunlarını çok önemsiyorum. 2 yaşından beri bilgisayar oyunları oynuyor olmamın burada etkisi olabilir. Özellikle şiddet içerikli oyunlardan çocukları uzak tutmaya çalışıyorlar. Ama aslında hayatın kendisi şiddet dolu. Böyle olmasaydı ordu ve polis gibi kurumlara ihtiyacımız olmazdı.
Karar sizin, seçim sizin!