
Tüketiciyi Koruma Derneği Yalova Şube Başkanı Gürkan Kaçar, ilk 6 ay içinde arızalanan ürünlerle ilgili tüketicilere önemli bir hatırlatmada bulundu..
- .. “Bu haklardan haberdar olmayan bir tüketici, bozuk ürünü haftalarca serviste bekletmek zorunda kalabilir. Oysa hakkını bilen bir tüketici ya yenisini alır ya da iadesini. Bu fark binlerce lira demek. Tüm vatandaşlarımıza çağrım şu: Hakkınızı bilin, kullanın ve gerekiyorsa aramaktan asla çekinmeyin.”
Haber / Zeynep TAŞTAN
Kaçar, bu süreçte yaşanan arızaların kanun gereği ürünün baştan beri kusurlu olduğu varsayımıyla değerlendirildiğini, dolayısıyla tüketicinin ürünün tamirini değil doğrudan değişimini talep etme hakkına sahip olduğunu vurguladı. “Vatandaşlarımızdan çok sık şu şikâyeti alıyoruz: Ürünü alıyorlar, birkaç ay içinde arıza çıkıyor, firmayı aradıklarında ise sadece tamir seçeneği sunuluyor. Oysa bu doğru değil. Kanunen, ilk 6 ayda yaşanan arıza, kullanıcı hatası olmasa bile, ürünün zaten kusurlu olduğu anlamına gelir” diyen Kaçar, firmaların tüketicileri yanlış yönlendirdiğine dikkat çekti.
‘TÜKETİCİ TAMİR DEĞİL, DEĞİŞİM TALEP EDEBİLİR’..
Kaçar, “6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” kapsamında tüketicilere dört temel hak tanındığını hatırlatarak şu ifadeleri kullandı: “Tüketici bu durumda ürünü tamir ettirmek zorunda değil. Ücretsiz onarım, ürün bedelinde indirim, ürünün yenisiyle değiştirilmesi veya satışın iptali ve para iadesi talep edebilir. Ancak firmalar genellikle sadece ‘tamir ederiz’ diyor. Bu, yasalara aykırı bir tutumdur.”
‘AYNI ÜRÜN YOKSA ÜST MODEL VERİLMEK ZORUNDA’..
Gürkan Kaçar, ürünün stokta bulunmaması halinde tüketiciye mağduriyet yaşatılamayacağını belirterek, “Eğer aynı ürün stokta yoksa firma, aynı ürünün bir üst modelini vermek zorundadır. Bu da kanunla güvence altına alınmıştır” dedi.
‘HAKEM HEYETİNE BAŞVURUN, HAKKINIZI ARAYIN’..
Kaçar, firmaların çoğunlukla bu yasal hakları tüketicilere bildirmediğini söyleyerek, vatandaşlara şu uyarılarda bulundu: “Tüketici bu hakkını kullanırken ne firmayı ikna etmek zorunda ne de rica etmek zorunda. Bu anayasal bir haktır. Eğer firma olumsuz yanıt verirse hiç tereddüt etmeden Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurun. Başvurular ücretsizdir ve e-Devlet üzerinden kolayca yapılabilir.”
‘BİLİNÇLİ TÜKETİCİ BİNLERCE LİRASINI KORUR’..
Tüketici bilincinin önemine dikkat çeken Kaçar, son olarak şunları söyledi: “Bu haklardan haberdar olmayan bir tüketici, bozuk ürünü haftalarca serviste bekletmek zorunda kalabilir. Oysa hakkını bilen bir tüketici ya yenisini alır ya da iadesini. Bu fark binlerce lira demek. Tüm vatandaşlarımıza çağrım şu: Hakkınızı bilin, kullanın ve gerekiyorsa aramaktan asla çekinmeyin.”

