Yukarı Çık

Aşırı sosyal medya kullanımı zihinsel sağlığı kötüleştiriyor..

20 Mayıs 2020 Çarşamba 14:49:05
2125 kez okundu.

 

 

İnsanlar sosyal canlılardır. Hayatta gelişim gösterebilmemiz için başkalarının yoldaşlığına ihtiyaç duyarız. Sahip olduğumuz bu sosyal bağlantılar sayesinde zihinsel sağlığımız ve mutluluk oranlarımız da gelişim gösterir.

Sosyal anlamda aktif olmak; stres, endişe ve bunalım gibi durumları hafifletir, öz-değerinizi arttırır, yalnız hissetmenizi engeller. Bu şekilde yaşamınızdaki sorunlarla başa çıkma konusunda önemli bir rahatlık elde etmiş olursunuz. Ancak, günümüzde sosyal hayatın büyük ölçüde sosyal medya araçları üzerinden gerçekleşiyor olmasının bazı sonuçları olmuştur. Kullanılan sosyal medya araçlarının içinde bulunduğumuz durumda sevdiklerimizle iletişimde kalmak ve bir nebze olsun iyi hissetmek konusunda faydaları olsa da gerçek dünyadaki insan ilişkilerinin yerini almasının oldukça zor olduğunun farkında olmak önemlidir.

Stresin azalması, daha mutlu, sağlıklı ve pozitif hissetmenizi sağlayacak hormonların salgılanabilmesi için başkalarıyla yüz yüze temasın varlığı önemlidir.

İronik bir şekilde, insanları bir araya getirmek için tasarlanmış bir teknoloji için, sosyal medyaya çok fazla zaman harcamak sizi daha yalnız ve izole hissettirebilir ve endişe ve depresyon gibi zihinsel sağlık sorunlarını daha da kötüleştirebilir. Sosyal medyaya aşırı zaman harcıyorsanız ve üzüntü, memnuniyetsizlik, hayal kırıklığı veya yalnızlık duyguları hayatınızı etkiliyorsa, çevrimiçi alışkanlıklarınızı yeniden incelemenin ve daha sağlıklı bir denge bulmanın zamanı gelmiş olabilir.

Nispeten yeni bir teknoloji olduğundan, sosyal medya kullanımının iyi ya da kötü uzun vadeli sonuçlarını belirlemek için çok az araştırma var. Bununla birlikte, çok sayıda çalışma, ağır sosyal medya kullanımıyla birlikte depresyon, kaygı, yalnızlık, kendine zarar verme ve hatta intihar düşünceleri gibi durumlar için önemli bir risk teşkil ettiğini göstermiştir.

Sosyal medyanın olumsuz etkileri nelerdir?

Hayatınız ve görünüşünüz hakkında yetersizlik duygularının artması sosyal medyanın aşırı kullanımıyla ortaya çıkan sonuçlardan biridir. Sosyal medyada maruz kaldığınız görüntülerin manipüle edildiğini biliyor olsanız bile, yine de nasıl göründüğünüz veya kendi hayatınızda neler olduğu konusunda güvensiz hissedebilirsiniz. Sosyal medyada olan insanların sadece hayatlarının önemli anlarını ve bu anları yansıtmak istedikleri şekilde yansıttıklarının farkındayız. Aynı şekilde, insanlar hayatlarındaki olumsuzlukları nadiren paylaşma eğiliminde olurlar. Ancak bu durumun farkında olmak bile sizin kendi hayatınız konusunda yaşadığınız memnuniyetsizliğin ve başkasının hayatına yönelik hissedeceğiniz kıskançlığın önüne geçememektedir.

Sosyal medya araçları, başkalarının sizden daha eğlenceli ve iyi bir hayat sürdürdüğüne dair duygularınızı arttırır. Dolayısıyla, sürekli olarak hayatta bir şeyleri kaçırdığınıza yönelik bir hissiyatta olmanız zaman içinde özgüveninize zarar vererek, kaygı seviyenizin artmasına neden olabilmektedir. Aynı zamanda sosyal medyayı daha da fazla kullanmanıza sebep olur. Böylece sürekli olarak güncellemeleri kontrol etmek ve her bildirime cevap verme ihtiyacından dolayı birkaç dakikada bir telefonu elinize almaya zorlanıyor gibi hissedebilirsiniz.

İnsanların zihinsel olarak sağlıklı olmaları için yüz yüze temasa ihtiyaçları vardır. Hiçbir şey ruh halinizi sizi önemseyen biriyle kurduğunuz göze temasından daha hızlı veya daha etkili bir şekilde arttıramaz. Sosyal medya etkileşiminene kadar öncelik verirseniz, endişe ve depresyon gibi duygu durum bozukluklarını geliştirme veya artırma riski o kadar artar.

 Sanal zorbalık; Gençlerin yaklaşık yüzde 10'u sosyal medyada zorbalığa maruz kaldığını ve diğer birçok kullanıcının saldırgan yorumlara maruz kaldığını bildiriyor. Yaygın kullanılan sosyal medya platformları, kalıcı duygusal izler bırakabilecek acı verici söylentileri, yalanları ve kötüye kullanımı yaymak için sıcak noktalar olabilir.
 Ben-merkezcilik; öz çekimlerinizi ve en derin düşüncelerinizi sosyal medyada paylaşmak sağlıksız bir ben merkezlilik yaratabilir ve sizi gerçek yaşam bağlantılarından uzaklaştırabilir. Bununla birlikte, sizi kendi gerçekliğinizden uzaklaştırıp, problemlerinizin üstünü kapatmanıza da neden olabilir. Böylece, yaşadığınız sorunlarla başa çıkma yetileriniz zarar görür, zaman içinde daha da çıkmazda hissetmeye başlayabilirsiniz. 
 Sosyal medyanın üzerinizde olumsuz etkileri azaltmak için sadece bu etkilerin farkında olmak yeterli değildir. Sosyal medyanın daha kontrollü kullanımı için kendi hayatınızda düzenlemeler yapmanız, kullanımlarınızı kısıtlamanız oldukça önemlidir. Bu sayede, hem kendi zihinsel sağlığınız adına hem de ikili ilişkileriniz konusunda daha sağlıklı adımlar atabilmeniz mümkün olacaktır. 

Haber Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.


Haber Portalı