Yukarı Çık

Üzgün hissetmek neden iyidir?

10 Eylül 2019 Salı 16:58:39
471 kez okundu.

 

 

Gerçek duygularınızın farkında olmanız kendinizi tanımanız konusunda önemli bir adımdır. Ancak yaşanan duyguların altında yatan sebepleri anlamaya çalışmak yerine duyguya odaklanmak sıklıkla yapılan hatalardandır. Olumlu duygular hissettiğinizde ne kadar iyi hissettiğinize odaklanırken, olumsuz duygular hissettiğinizde de ne kadar kötü hissediyor oluşunuza odaklanırsınız. Oysa, anlık hissettiğiniz duyguların, nelerin sizi mutlu/ mutsuz ettiğini ya da nelerin rahatsız ettiğini gösteren nitelikleri vardır. Öte yandan, insanlar yaşadıkları duygunun gerçekte ne olduğunu tespit etme konusunda da sıkıntı yaşayabilirler. Böyle durumlarda, üzüntü öfkeyle, öfke korkuyla karıştırılabilir.

Gerçek duygularınızı tanımlamak için öfkeli hissettiğinizi düşündüğünüzde kendinize sizi neyin öfkeli hissettirdiğine yönelik sorular sorabilirsiniz. Örneğin, ‘öfkeliyim çünkü benimle ilgili kaba sözler söyledi’ cümlesini ele alalım. Bu noktada kendinize soracağınız sorular gerçekten ne hissediyor olduğunuza yönelik size ipuçları verir; ‘benim hakkımda kaba sözler söylemiş olması benim için ne anlama geliyor, kendimi saldırıya uğramış gibi mi hissediyorum ya da kendimi yetersiz ve sosyal hayatta başarısız olmuş gibi mi hissediyorum. Böylelikle o an hissettiğiniz gerçek duyguları anlayabilirsiniz.

Gerçek hissettiğiniz duygunun üzüntü, korku ya da öfke olduğuna karar verdikten sonra yapmanız gereken o duygudan kurtulmaya çalışmak yerine kabul etmenizdir. Mutluluk kadar hissettiğiniz olumsuz duygular da sizin bir parçanızdır ve insan olmanın bir gereğidir.  Olumsuz duygulara sahip olduğunuzda kendinize soracağınız ‘şu an neye ihtiyacım var?’ sorusu kendinizi daha iyi tanımanıza ve zorluklarla başa çıkma stratejinizi geliştirmenize yarar sağlayacaktır.

Olumlu duygular deneyimlerken hissettiğiniz anda kalma duygusu olumsuz duygular hissettiğinizde yerini çaresizliğe ve o andan kurtulma hissine bırakır. Bu yüzden özellikle üzgün hissetmek, hissettiğimiz diğer duyguların yanında bizi en çok rahatsız eden, üvey evlat muamelesi gören duygudur.  İnsanlar üzgün hissettiği zaman bu duygunun etkileriyle başa çıkmakta zorluk yaşar ve hissettikleri bu duygunun altında yatan sebeplerini irdelemek yerine farkında olmadan bu duyguyla daha çok bütünleşip kendilerini daha çok mutsuz olmaya teşvik ederler. Oysa üzgün hissetmek oldukça faydalıdır çünkü kendinize nasıl davranmanız gerektiği ya da başkalarının size nasıl davranmasını istediğiniz konusunda size çeşitli uyarılar verir.

Üzgün hissetmek çevrenizdeki insanlarla kurduğunuz samimiyet bağının bir sonucudur..

Üzüntü, kaybetme hissiyle yakından ilgilidir. Örneğin, sevdiğiniz bir insan size yönelik kırıcı ya da size zarar veren bir tutum sergilediğinde, kendinizi incinmiş ya da sevdiğiniz kişiyi kaybetmiş gibi hissedersiniz. Aynı şekilde, bir yakınınızın vefat etmesi, veda anları veya ilişkilerdeki problemleri insanların kaçınmaya çalıştığı ve hoşlanmadığı durumlardır. Dolayısıyla, insanlar yaşlandıkça ayrılığa eşlik eden üzüntü insanları sürekli olarak ilişkilere yatırım yapmaya iten duygudur. Her ne kadar böyle hissettiğiniz zamanlarda bu duygu asla geçmeyecek gibi hissettirse de hissettiğiniz üzüntühali kalıcı değildir. İlerleyen süreçlerde sizin daha iyi olmanızı sağlayan ve hayatınıza yön vermenize yardımcı olan tetikleyici bir duygudur.

Üzgün hissetmek yargılarınızı daha sağlıklı bir düzeye getirir..

Zaman zaman karşılaştığımız durumlarla ya da kişilerle ilgili yanlış yargılara sahip olabilirsiniz. Bu yanlış yargılar, birine sempati duyulması ya da gerçek suçlununsuçlanması yerine bir şekilde kurbanı kendi acısından ve ıstırabından sorumlu tutulmasına sebep olur. ‘Başına böyle bir şey gelmesi onun suçu’ seklinde söylemleri özellikle cinsel istismar durumlarında sıkça duyuyoruz. Ancak gerçekten üzgün olduğunuzda karşınızdaki insanla ilgili bu tarz düşüncelere sahip olmanız zordur. Aksine insanlar hakkında en kötüsünü düşünmek yerine yargılarınızın daha sağlıklı olduğu bir duruma gelirsiniz. 

Aynı şekilde, insanlar hakkındaki ilk izlenimleriniz de onların karakterleri ile ilgili erken yargılaravarmanıza sebep olur. Karşınızaçıkaninsanlar çekici, başarılı veiyi fiziksel özelliklere sahipse, bu kişilerin hata yapmayan, karakteri düzgün, iyi insanlar olduğuna dair bir izlenim edinirsiniz. Üzgün olmak size daha az ön yargılı bir bakış açısı sunduğundan, bu tarz insanların iyiliğini de abartmamış olursunuz.

Üzgün hissetmek sizi daha iyi olmak için motive eder..

Mutlu hissettiğiniz zamanlarda genelde o anda kalmak istersiniz ya da mevcut durumu sürdürmek istersiniz. Ancak üzgün hissettiğinizde o ruh halinden çıkmak için kendinizi motive edersiniz. Tabii bu durum hayatınızda motivasyona ihtiyaç duyduğunuz her an kendinizi bilinçli olarak üzmeniz gerektiği anlamına gelmez. Üzgün hissettiğiniz zamanlar, üzgün olmanızın sebebine bağlı olarak kendi hayatınızı gözden geçirebilirsiniz. Dolayısıyla, ilişkileriniz, kariyeriniz veya fiziksel sağlığınız gibi durumlarda daha iyi bir noktaya ulaşmak konusunda motive olabilirsiniz. 

Ne yapmalı?

Mutsuzluğunuza odaklanmak yerine bunu değiştirmek için harekete geçin. Duygularınızı sevdiğiniz insanlarla paylaşın. Hayatınıza, bedeninize verdiğiniz zararlar konusunda pişmanlık hissinden ziyade kendi refahınızı geliştirmeye odaklanın. Egzersiz yapmanın ve sağlıklı beslenmenin ruh halinizi iyileştiren etkileri vardır. Sizi neyin üzdüğünü ve bu duyguya mahkûm olmadığınızı anlayın. Herkes üzüntü yaşar. Sürekli olarak kendinize acımanız daha iyiye gitmeniz konusunda bir yarar sağlamayacaktır.

Haber Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.


Haber Portalı