Yukarı Çık

BİSİKLETLİ GÜNLERE İTHAFEN

8 Ekim 2018 Pazartesi 16:20:43
1215 kez okundu.

 

 

Çevre Mühendisisin, bir de A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı. Yalova'da siyaset de yapıyorsun. Medeni ülkelerdeki uygulamaları da gördün. Aktif bisiklet kullanıcısısın. Ailen ile Yalova'da bir hayat planlıyorsun. Sağlıklı yaşama engel bu asrın en önemli problemi hareketsizlik. Şehir ufak. Trafik felç. Obezite almış başını yürümüş. Dolaşım sistemi ve dengeyi en güzel besleyen aktivite bisiklete binmek. Ne duruyoruz yazalım o vakit.

Bundan tam on yıl önce Hollanda'da Amsterdam'da bir fuar katılımı için bulundum. Şehrin göbeğindeki büyük tren istasyonundan iner inmez gördüğünüz şey bir sürü bisikletli vatandaş. Yaşlısından gencine, spor kıyafetlisinden takım elbiselisine birçok insan bisiklete binmekte. Harika bisiklet yolları ile güvenli bir transfer sağlanıyor şehirde. Bisikletlerin çoğu sepetli. Gereksiz ağırlık taşımıyor vücutlar. Şehrin her yerinde bisiklet var. Birkaç adım şehre yürüdüğünüzde 4-5 katlı otopark benzeri yapılar görüyorsunuz. Dikkatli bakınca bu yapıların sadece bisiklet park edilen katlı yapılar olduğu anlaşılıyor. Binlerce bisiklet. Biraz daha şehirle bir olunca bisikletli polisleri görüyorsunuz. Şehirde ya yürüyüş halinde ya da bisikletli insanlar var. Tramvay ve üç tekerlekli bisikletler ise, yayaları ücretli sevk eden sistemler.

Bisikletler de çeşit çeşit. Eminim şimdilerde elektrik takviyelileri de vardır. O zaman geniş hacimli, katlanabilir, ikiz seleli, yancı kabinli birçok bisiklet çeşidini görmüştüm. Hayran olmamak elde değildi. Üzerinden on koca sene geçmiş. O zamandan bu zamana ülkemize bakalım.

Son yedi-sekiz yıldır bisiklet kullanımı hükümetlerimiz tarafından destekleniyor. Yerel yönetimlere bisiklet yolları yapımı için hibeler veriliyor. Mevzuat çalışmaları yapılıyor, Sağlık Bakanlığı halk sağlığı müdürlükleri ile bisiklet kullanımını özendiriyorlar. Gençlik ve Spor Bakanlığı bisiklete binen gençler için projeler yapıyor. Belediyeler halk bisikleti durakları yapıp vatandaşının kullanımına bisikletler sunuyor. Bisiklet yolları yapıp, sağlıklı kalması için uğraş veriyor. En sağlıklı sporlardan biri olan bisiklete binme, yaşlılık etkilerini azaltan yönü ile eski ismi ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile de yakından ilgili. En az üç bakanlık desteği var yani.

Çevreci, karbon ayak izi bırakmayan, sera gazı emisyonu üretmeyen bir taşıt bisiklet. Kalori yakmak için salonlara mahkum olan insanlar için de bir kurtuluş. Faydaları saymakla bitmez.

Yalova'nın bisiklet hikayesi de, hafızası da var esasen. 2001 yılında, belediye sarı bisikletler almış, şu an kent müzesi bulunan alanda konuşlanmış zabıta noktası vasıtası ile kimlik karşılığı ve kaparo (Eski para ile 5 milyon TL, yeni para ile 5 TL) ile bisiklet kiralama hizmeti sunmaya başlamıştı. Çok güzeldi. Sık sık kiralıyor, geziyor, işlerimi hallediyor ve öğrenci bütçemi yıpratmadan işimi bitirince yine aynı noktaya getiriyor, kaparomu da, kimliğimi de alıyor ve yoluma gidiyordum. Sonra kiralayanların tahribatlarını çözmeye ekip bulamadığından mıdır, yoksa çalınanları takip edemediğinden midir bilmiyorum, belediye bu bisikletleri iptal etmişti. Lakin Yalova sokaklarında o sarı bisikletler bu iptal işleminden sonra da baya bir boy gösterdi.

Uzun bir süre belediye bisiklet projesi yapmadı. Sonra 2010 yılı civarında belediye bisiklet yolları yapıp şehir bisikleti uygulaması yaptı. Çok hoşuma gitmişti. Başvurup sözleşme imzalayarak kart çıkarmış, büyük heveslerle hizmete sunulmasını beklemiştim. Kartı yaklaşık on kere kullanmaya niyet ettim. Ya durak bozuktu, ya sağlam bisiklet yoktu. O da nasip olmadı. İyi yönetilemeyen ve insafsız kullanıcı yoğunluğunun tarumar ettiği şehir bisikleti kartı hiç kullanılmamış hali ile halen bende durur. Anı artık.

Geçen hafta Konya'dan bir haber okudum. Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı 40 gün camiye devam eden genç ve çocuklara bisiklet hediye etmiş. 40 bin bisiklet dağıtılmış. Çok hoşuma gitti. Tabi orada, o geniş ilde her yerde bisiklet yolları kurulu. Şehir bir uçtan bir uca 80km ve bu çapta hemen hemen her yere bisiklet yolu yapılmış durumda. Senelerdir şehir bisikleti uygulaması da mevcut.

Gelelim tekrar Yalova'ya. Son beş yılda, Yalova'da bisiklet kullanımı için kıl kıpırdamadı. Mevcut yollar bozularak dubalandırıldı. Şehir kısa süren bisiklet yollarını ve kullanımını, silinen bisiklet yolu boyası hızında unuttu. Yollarda bisiklet kullanmak çok güvensiz hale geldi. Hala ısrarla kullandığım bisiklet ile riskim fazla olduğunu her an hissediyorum.

Geçen hafta Yalova Belediye Meclisi'nin gündeminde de bisiklet vardı. Bu yazı konusu da böyle oluştu esasen. Gündemi değerlendiren başkanın sözlerini basından okudum, buradan okuduğumu aynen paylaşıyorum. Başkan; "250 bin nüfuslu kentte, 70 bin tescilli araç varsa normal yolları genişletme imkanımız olmadığı sürece bisiklet yolunu devam ettirmek doğru bir şey değil. Araç trafiğinin sıkıştığı yerlerde bisiklet yolları üretmek daha çok sıkıntı yaşatır." demiş.

Yazıklar olsun. Lakin başkana değil. Bana. Bize. Medeniyet kişinin kendinde başlar, mahallesine yayılır, ordan iline ve ülkesine. Bu cümleleri üreten ve bisiklet kullanımını adeta öldüren bir başkan varsa veyl olsun bana. Bize. Zira nasılsak öyle yönetiliyoruzdur.

Ama burnumuz sürtülmedi mi? Evet sürtüldü. Sabredin bisikletli günler yakın.

Vesselam.

Haber Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.


Haber Portalı