Yukarı Çık
‘Dönüşümü yapılmış araçları MMO denetlemeli’
10 Ağustos 2017 Perşembe 15:09:31
86 kez okundu.

 

 

 

  • Makine Mühendisleri Odası (MMO) Yalova Şubesi’nin düzenlediği toplantıda, ‘Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte’ yer alan ve LPG-CNG yakıt sistemlerindeki dönüşüm denetleme yetkisinin MMO’dan alınmasına karşı çıkıldı.

 


Haber \ Büşra GÜNDÜZ

 

Yalova Makine Mühendisleri Odası (MMO), Marina Tike Restarurant’ta bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıya, MMO Bursa Şube Sekreteri Fikri Düşünceli, MMO Yalova İl Temsilciliği Yürütme Kurulu Başkanı Kazım Demirbaş ve oda yöneticileri de katıldı. Toplantıda, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından ‘Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte’ yapılan değişikliğe tepki gösteren Bursa Şube Sekreteri Fikri Düşünceli, bu değişikliğin denetimsizliği ve buna bağlı can ve mal kayıplarını beraberinde getireceğini söyledi. Türkiye’de 4,5 milyon dönüşümü yapılmış aracın bulunduğunu, bu araçlarla ilgili de denetimin oda tarafından yapılmasının önemli olduğunu vurgulayan Düşünceli, sözlerini şöyle sürdürdü: “Kamuoyunca bilindiği üzere, alternatif enerji kaynaklarına (LPG, CNG, LNG vb.) dönüşmüş olan araçların TMMOB Makine Mühendisleri Odası tarafından yapılan kamusal denetimleri, T.C. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 24 Haziran 2017 tarihinde ve 30106 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ‘Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılması’na dair yönetmelikte yapılan değişikliklerle ülkemizde yaygın olarak yapılan yakıt sistemi tadilatı uygulaması olan araçların LPG/CNG’ye dönüştürülmesi işlemi tümüyle denetimsiz hale getirilerek firmaların beyanına bağlanmıştır. Yönetmelikte yapılan bu değişiklik ile odamızın kamusal denetim yetkisi tamamen ortadan kaldırılmaktadır. Denetim ve kontrol, sektörde faaliyet gösteren ve giderek denetimsiz ve kontrolsüz bir şekilde faaliyet yürütecek olan firmaların inisiyatifine bırakılmaktadır. Bu uygulama ile ülkeye yasa dışı yollardan LPG KİT’i ve malzeme girişi ile standart dışı yerli üretim artacak, tekniğine uygun olmayan LPG araç dönüşümleri başlayacak, haksız rekabet koşulları artacak, yetkili mühendis istihdamı azalacak, sektörde disiplinsizlik, denetimsizlik ve kontrolsüzlük had safhaya ulaşacaktır. Öncelikle belirtmek isteriz: Kamusal denetim mekanizmasının kaldırılması, 2004 yılı sonu-2005 yılının ilk aylarındaki LPG’li araç patlamalarından hatırlanacağı üzere, facialara ve ölümlere davetiye çıkartmak anlamına gelmektedir.”
‘Sektörde disiplinsizlik ve denetimsizlik had safhaya ulaşacaktır’.

Yönetmelik değişikliğinin standartlara uygun olmadığı takdirdemerdiven altı üretiminde fazlalaşacağını kaydeden Düşünceli,açıklamasında şu ifadelere yer verdi: “Yönetmelikte yapılan bu değişiklikle inisiyatif 1999 sonu-2005 arasında olduğu gibi giderek denetimsiz olarak faaliyet yürütecek olan firmalara bırakılmaktadır. Bu uygulama ile ülkeye kaçak LPG KİT’i ve malzeme girişi ile standart dışı yerli üretim artacak. Tekniğe uygun olmayan LPG araç dönüşümleri başlayacak, haksız rekabet koşulları yaratılacak, yetkili mühendis istihdamı azalacak; sektörde disiplinsizlik ve denetimsizlik had safhaya ulaşacaktır. Kamusal denetim Bakanlık eliyle tamamen ortadan kaldırılmaktadır. Araçların LPG’ye ilk dönüşümüne ilişkin düzenlenen montaj tespit raporu piyasada serbestçe düzenlenebilecektir. Gaz sızdırmazlık raporu uygulaması tamamen kaldırılmakta, standartlara uygun dönüşümü yapılmayan ve kontrol edilmeyen araçlar trafikte sorun yaratacak ve kazalara sebebiyet verecektir. Tescile esas LPG/CNG araçların yakıt sistemi montaj ve son kontrollerine ilişkin sürecin bugün geldiğimiz noktada konunun daha iyi kavranabilmesi için 22 yıllık uygulamanın dönemsel kesitlerinin sonuçları ile birlikte değerlendirilmesi gerekmektedir.Mühendis istihdam etmeyen, dönüşüm firmalarında çalışan elemanların eğitilerek belgelendirilmediği standart dışı malzemenin kullanıldığı ve projesiz dönüştürülen araçlar; günümüzde olduğu gibi o dönemde de kamu vicdanını yaralayan birçok ölümlü kazaya neden olmuştur.Geçmişte dönüştürülmüş ve büyük bir çoğunluğu standart dışı olan birçok araca firmalarca montaj tespit raporu ve istenen diğer belgeler düzenlenerek bu araçlar sözde yasal statüye kavuşturulmaktaydı. Sorun öyle büyük bir boyuta ulaşmıştı ki, birçok firma başka illerde tescilli ve hiç görmediği çok sayıda araca ticari kaygılarla belge düzenlenmekteydi. Yani dönüşümü yapan firma yaptığı işin' standartlara, ilim ve fen kurallarına uygun olduğunu, standartlara uygun malzeme kullanıldığını, dönüştürdüğü aracın gaz sızdırmadığını” beyan etmekte, kendi yaptığı işe kendisi onay vermekteydi. Dönüştürülen araçların son kontrolünde hiçbir kamusal denetimin yapılmadığı, böylesi bir boşluk ortamında, standart dışı dönüştürülen araçların yol açtığı kazalardan dolayı birçok insanımızın yaşamını yitirdiği, yaralandığı ve trilyonlarca lira maddi kayıpların oluştuğu bilinen bir gerçekliktir.LPG’ye dönüşümü yapılan araçların son kontrollerini yapma ve montaj tespit raporu düzenleme yetkisi 2000 yılı öncesinde olduğu gibi 11 Nisan 2005 tarihinde odamıza yeniden devretmiştir. Başlayan denetimler neticesinde yapılan yeni uygulamalar ile sektördeki disiplinsizlik ve denetimsizliğin üstüne gidilerek, yetkili firmalarca dönüştürülen her araç tek tek MMO’nun uzman mühendislerince kontrol edilmekte ve montaj tespit raporu, odamız tarafından gerekli kontroller yapıldıktan sonra onaylanmaktadır. Yönetmelikte yapılan bu değişiklikle odamızın denetim yetkisi tamamen ortadan kaldırılmakta, denetim ve kontrolü, sektörde faaliyet gösteren ve giderek denetimsiz olarak faaliyet yürütecek olan firmaların inisiyatifine bırakılmaktadır. Bu uygulama ile ülkeye kaçak LPG KİT’i ve malzeme girişi ile standart dışı yerli üretim artacak, tekniğe uygun olmayan LPG araç dönüşümleri başlayacak, haksız rekabet koşulları yaratılacak, yetkili mühendis istihdamı azalacak; sektörde disiplinsizlik ve denetimsizlik had safhaya ulaşacaktır.”

‘Yönetmelik acilen geri çekilmeli’.

Bakanlığın yönetmelik değişikliğini geri çekmesi gerektiğini savunan Düşünceli,“Kamusal denetimin tamamen Bakanlık eliyle ortadan kaldırıldığı bu durumda; araçların LPG’ye ilk dönüşümüne ilişkin montaj tespit raporu piyasada serbestçe düzenlenebildiğinden ve gaz sızdırmazlık raporu uygulaması tamamen kaldırıldığında standartlara uygun dönüşümü yapılmayan ve kontrol edilmeyen araçlar trafikte sorun yaratacak ve LPG kaynaklı kazalara sebebiyet vereceklerdir.Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bu yönetmelik değişikliğini; sektörün düzenlenmesi ve denetimi konusunda yıllardır çalışan, LPG-CNG sektörünün güvenli ve büyüyen bir sektör olmasını sağlayan odamızın görüşüne başvurmadan yapmış ve yaptığı değişikliklerle kamu sağlığını hiçe sayarak ciddi kazalara yol açacağını bilmelidir. Bu yönetmelik acilen geri çekilmeli ve LPG-CNG sektöründe ilgili tüm kurumların görüşleri alınarak kamusal denetimi sağlamalıdır” dedi.
 

 

Haber Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.