Yukarı Çık
‘Gemi inşasında söz sahibi ülkeyiz’
13 Ocak 2020 Pazartesi 11:47:59
118 kez okundu.
Sanmar Altınova Tersanesi tarafından üretilen Boğaçay 38’in Türk denizcilik filosuna kazandırılması töreni; Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın katılımıyla gerçekleştirildi.

Haber \ Büşra GÜNDÜZ

Dünyanın ilk Advanced Variable Drive (AVD) teknolojisine sahip hidrolik hibrit römorkörü olan Boğaçay 38, Sanmar Altınova Tersanesi’nde yapılan tören ile Türk denizcilik filosuna katıldı. Düzenlenen törene; Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Vali Muammer Erol, AK Parti Yalova Milletvekilleri Ahmet Büyükgümüş ile Meliha Akyol katıldı.

‘Türk denizcileri ne kadar gurur duysa az’..

Programda konuşan Sanmar AŞ Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ali Gürün, “Dünyanın sayılı römorköre entegre ederek bir hibrit römorkör inşa etti. Caterpillar Propulsion firması ile beraber geliştirilen bu inovasyon ile daha düşük emisyon değerlerine ve daha az yakıt tüketimine sahip olacak. ABS tarafından klaslanan ve Türk bayrağını dalgalandıracak römorkör, tamamen bilgisayarlı modelleme ile üretildi. Çok yüksek teknolojili seyir ekipmanları ile donatılan römorkör, çekme gücünü her yöne verebilmekte ve bu gücü sıfırdan yüzde yüze kadar kademesiz bir şekilde iletebilmektedir. Aynı zamanda lisanslı bir römorkörcülük ve kılavuzluk hizmeti firması olan Sanmar, Boğaçay 38 römorkörünü İzmit Körfezi’ndeki filosuna katmaktadır. İzmit Körfezi’ne gelen ve ülkemizin artan ticareti ile her geçen yıl gemilerin yanaştırma ve kalkışında itme-çekme hizmeti verecek olan Boğaçay römorkörü, ülkemizde verilen römorkörcülük hizmetinin uluslararası standartlarının çok üzerinde güvenli, çevreci ve hassasiyetle yapılmasını sağlayacaktır. Bir diğer güzel haber ise, hibrit römorkörünün yerini alacağı römorkörün, Meksika’ya ihraç edileceği. Hem ülkemizin filosu gençleşmekte, hem yeni römorkörlerimiz daha yüksek teknolojiye sahip olmakta, hem AR-GE çalışması gerçekleşmekte, hem de ülkemiz döviz kazanmakta ve ihracatımız artmaktadır. Rolls-Royce grubu ile LNG ve otonom teknolojisi, Caterpillar grubu ile hidrolik hibrit teknolojisini römorkörlerde geliştiren bir tersane olarak, dünya devlerinin bizimle bu tip arge projelerinde takım olmalarından dolayı gurur duyuyoruz. Dünyanın ilk LNG römorkörleri Norveç’te, ilk otonom römorkörü Danimarka’da hizmete girdi. İlk hidrolik hibrit ise Türkiye’de hizmete giriyor. Türk işçisi, Türk mühendisi, Türk gemi inşa sanayi ve Türk denizcileri ne kadar gurur duysa azdır” dedi.

‘24 bin 250 kişi istihdam ediyor’..

Yalova Altınova Tersane Girişimcileri Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Fazıl Uzun, “Bölgemizde 37 tane tersane bulunmaktadır. Yılda 55- 60 adet yeni inşa gemimiz çok önemli denizci ülkelere gönderilmektedir. Yılda 700- 750 adet gemiye, bunların çoğunluğu yabancı gemilerdir; tamir, bakım ve onarım işleri yapılmaktadır. Bölgemizde Aralık 2019 itibariyle 24 bin 250 kişi istihdam edilmektedir. Bu oran 2018 yılına göre yüzde 35.6 artış kaydetmiştir” şeklinde konuştu.

‘Büyük başarılara imza attık’..

İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, “Bugün Türkiye’nin gemi inşası tamir, bakım ve onarımında büyük başarılara imza atan bir ülke haline geldik. 2019’da 21 adet geminin teslimini gerçekleştiren tersanelerimiz, son yıllarda hem savunma sanayi teknolojilerinde büyük başarı sağladı hem de bulunduğu coğrafi konum itibariyle bölgede bir bakım, onarım üssü haline geldi” ifadelerini kullandı.

‘Yapacak çok işimiz var’..

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, şunları söyledi: “Bir zamanlar neredeyse Tuzla’ya sıkışmış bir tersanecilik faaliyeti söz konusuydu. Gemi inşa sanayimiz adeta can çekişiyordu. Türk bayraklı gemiler kara listedeydi. Denizcilik üzerindeki vergi yüklerinden bıkmış denizcilerimiz vardı. Bunu tersine çevirmek için hemen kolları sıvadık ve Türkiye’nin, Türk milletinin, denizci millet özelliğini hatırlaması için her türlü desteği verdik. Bakanlık olarak denizlerimizin, denizcilerimizin bahtını ak, yolunu açık etmek için ne gerekiyorsa yaptık. Çok önemli atılımlar ve politikalar gerçekleştirdik. Özel sektörün önünü açacak düzenlemeler yaptık. Gerçekleştirdiğimiz denetim ve uygulamalarla gemilerimizi beyaz listeye, yani süper lige taşıdık. Denizcilerimizin üzerindeki yükü paylaşmak için ÖTV’siz yakıt uygulamasını hayata geçirdik. 2004 yılından bu yana yıllık ortalama 496 milyon TL olmak üzere sektöre 8 milyar TL’ye yakın destek sağladık. Uluslararası liman sayımız 152’dan 181’e çıktı. Yat limanı sayımız 41’den 62’ye, yat bağlama kapasitemiz ise 8 bin 500’ten 19 bine yükseldi. Türk sahipli deniz ticaret filomuz 2003 yılına göre 3 katın üzerinde büyüyerek 8,9 milyon DWT büyüklükten 28,6 milyon DWT büyüklüğe ulaştı. 19’uncu sıradaki Türk sahipli filomuz, bugün dünya sıralamasında 15’inci sırada yer alıyor. Ülkemizin dünya deniz taşımacılığındaki rolünün güçlenmesiyle, konteyner elleçlemesi 5 kat artarak 11 milyon TEU’ya ulaştı. Toplam yük elleçlemesi 190 milyon tonken, 460 milyon tona vardı. Elbette gemi inşa sanayi deyip geçmemek lazım. Çünkü gemi inşa sanayi yüksek katma değerli ürünleri ile çok stratejik bir faaliyet alanıdır. Ülkemiz ekonomisine döviz girdisi sağlamakta, savunma sanayimizin ihtiyaçlarına cevap vermekte ve teknolojik altyapımızın gelişmesine çok ciddi katkı sunmaktadır. Gemi inşa sanayinin emek yoğun niteliği ve oluşturduğu geniş faaliyet alanı, istihdamın artmasına da önemli katkılar sağlamaktadır. Çok şükür, bugün dünya ölçeğinde gemi inşa sanayisinde söz sahibi ülkelerden biriyiz. Bunda, tersaneciliğimizin önünü, sıkışmış olduğu Tuzla’dan tüm kıyılarımızı kapsayacak şekilde açmamızın rolü büyüktür. Neticede bugün gemi inşa sanayimiz; en son teknolojiyi kullanarak çevreye duyarlı gemiler inşa edebilen önemli bir sektör konumuna geldi. 81 tersanemizin tecrübesi, iş bitirmedeki zamanlaması ve kaliteden ödün vermeyen yönetim anlayışıyla dünya ölçeğinde saygın bir yer edinmesi, taktiri hak etmektedir. Bu başarı hükümetimizin ve sektör temsilcilerimizin ortak eseridir. Elbette daha yapacak çok işimiz var. Denizciliğimizin ve gemi inşa sektörümüzün çok daha iyi konumlara gelmesi için hem ulusal, hem de uluslararası arenada hep birlikte büyük gayret göstermemiz gerekiyor.”  

 

 

 

 

 

Haber Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.


Haber Portalı